سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که از او چیزى خواسته‏اند تا وعده نداده آزاد است . [نهج البلاغه]

مذهب تسنن

 
 
ماتم در روزعاشورا(پنج شنبه 86 بهمن 11 ساعت 1:54 صبح )

ماتم در روزعاشورا

شیعیان در روز عاشورا ماتم و سوگواری اعلان  می کنند، و لباس سیاه  می پوشند و اظهار غم و اندوه می نمایند، در بعضی مناطق شیعه نشین مغازه ها بسته می شود، زنان و مردان به خیابان می آیند و خود را با زدن قمه و زنجیر زخمی می کنند و گریه و ناله و فریاد سر می دهند و با نوحه خوانی و با نثار کلمات زشت و لعن و نفرین گویا از قاتلین حضرت حسین رضی الله عنه انتقام می گیرند خلاصه در این روز اعمالی صورت می گیرد که با عقل سلیم موافق نیست و بدعت هایی که مخالف شرع است و با روح و تعالیم اسلام سازگاری ندارد.[108]

خداوندمتعال و پیامبربزرگوارمان صلی الله علیه وآله وسلم به ما نفرموده اند که بر مرگ پیامبران پیشین ماتم و سوگواری نمائیم، پس چطور بر مرگ کسانیکه  مرتبة آنها پائین تر از انبیا است سوگواری می نماییم؟!

نه از پیامبر گرامی مان صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده و نه از مسلمانان صدر اسلام که آنها بر مصیبتی ماتم و عزا گرفته باشند.

شهادت حضرت حسین رضی الله عنه هر مسلمانی را غمگین و ناراحت می کند زیرا ایشان نوة عزیز پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و از سرداران بزرگ اسلام و از علمای صحابة کرام بود، وی مرد عابد، شجاع و سخاوتمندی بود، ولی باید پذیرفت آنچه را که برادران شیعة ما در روز عاشورا بخاطر شهادتش انجام میدهند نادرست است، و اکثر این کارها ساختگی است و جنبة نمایشی دارد و الا پدر ایشان علی رضی الله عنه افضل و بهتر از او بود، چرا برای شهادتش ماتم نمی کنند؟! همچنین عثمان رضی الله عنه در نزد اهل سنت از علی رضی الله عنه بهتر است ولی در روز شهادتش کسی عزاداری نمی کند.

همچنین عمر رضی الله عنه بهتر از عثمان رضی الله عنه بود ولی برای شهادت ایشان کسی عزاداری نمی کند. همچنین ابوبکر صدیق رضی الله عنه از عمررضی الله عنه بهتر بود ولی در روز وفاتش کسی عزاداری نمی کند، از همه برتر خود پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم که سردار جهانیان در دنیا و آخرت است خداوند روحش را مانند سائر انبیاعلیهم السلام قبض کرد ولی هیچکس برای ایشان عزاداری نکرد.[109]

بر هر مسلمانی واجب است که در وقت مصیبت از صبر و شکیبائی کار بگیرد و بگوید:«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ».

 تا اینکه خداوند و پیامبرش از این عمل خشنود و راضی گردند. » وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ *الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ«.

 ترجمه:«و مژده بده به بردباران.کسانی که هر گاه بلائی به آنها برسد میگویند: ما از آن خدائیم و بسوی او باز میگردیم»[110].

پیامبرگرامی صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید:   «هیچ بنده ای نیست که به مصیبتی گرفتار شود و بگوید: انا لله وانا الیه راجعون. یعنی:«همانا ما از اوییم و بسوی او باز گردانندگانیم». خدایا! مرا در مصیبتم مزد داده و برایم از او عوض بهتری بده. مگر اینکه خداوند او را در مصیبتش مزد داده و عوض  بهتری برای او میدهد، ام سلمه می فرماید: ابو سلمه (شوهرش) وفات یافت چنانکه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم مرا امرکرده بود گفتم. خداوند عوضی نیکوتر از او، یعنی رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم را به من داد.[111]

در کتاب جلاء العیون از ملا باقر مجلسی قول حسین بن علی رضی الله عنهما چنین آمده است: «ای خواهر! اگر باشمیشر ظالمان کشته شدم و از این دنیا رحلت کردم پس گریبانت را پاره مکن، و رویت را مخراش، وموهایت را نکش و فغان و ناله مکن»[112].

پس به سر و صورت زدن و گریبان پاره نمودن و دعاهای زمان جاهلیت، همه حرام و نا مشروع است و پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از چنین اعمالی اظهار بیزاری نموده است چنانکه می فرماید:«آنکه بر رویش زده و گریبان پاره کند و دعاهای جاهلیت را بخواند از ما نیست»[113]



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 7  بازدید

بازدیدهای دیروز:2  بازدید

مجموع بازدیدها: 36280  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «