سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مجلس های دانش عبادت است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

مذهب تسنن

 
 

روزه گرفتن پیامبر گرامی مان صلى الله علیه وسلم در عاشورا

پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم روز عاشورا را در مکه مکرمه قبل از هجرت و در مدینه منوره بعد از هجرت روزه می گرفت، این روز خجسته از نخستین روزگار شریعت محمدی منزلت و قداست و عظمت بس بزرگی داشت، پیامبرصلى الله علیه وسلم در مکة معظمه قبل از هجرت اینروز را با روزه گرفتن زنده نگهداشته بود اگرچه دیگران را به آن امر ننموده بود، و این دلیل اصالت و نجابت در عبادت اینروز است که آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم به روزه گرفتن و شکر گذاری خداوند آنرا سپری می نمود.

علما روزه گرفتن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در روز عاشورا را به چهار مراحل تقسیم نموده اند که از قرار ذیل است:

1- در مکة مکرمه قبل از هجرت به مدینه منوره آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم روز عاشورا را به تنهایی روزه می گرفت وکسی دیگر را به آن امر نکرد.

2- در مدینة منوره بعد از هجرت نمودن و قبل از اینکه روزة رمضان فرض گردد یعنی در محرم سال دوم هجرت روز عاشورا را آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم روزه گرفت و مسلمانان را نیز به روزه گرفتن آن امر فرمود.

3- بعد از فرض شدن روزة رمضان آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم روز عاشورا را روزه گرفت ولی یاران خود را به آن امر نکرد، بلکه اختیار روزه گرفتن و یا نگرفتن را در این روز به آنها گذاشت، لذا بعضی از یاران پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم اینروز را روزه نمی گرفتند.

4- پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در سال دهم هجری، و یک سال قبل از رحلتش از دنیا روز عاشورا را روزه گرفت و خواستار اضافه نمودن نهم و یازدهم ماه محرم با روز دهم گردید، تا با یهود مخالفت صورت گیرد، ولی آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم روز نهم و یازدهم را با دهم نتوانست روزه بگیرد، چون به رفیق اعلی پیوست علیه افضل الصلوات و التسلیمات.[76] 



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 2  بازدید

بازدیدهای دیروز:2  بازدید

مجموع بازدیدها: 36275  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «