سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ مردم نزد خداوند در روز قیامت، فرمان برترینِ آنها نسبت به او و پرهیزگارترینِ آنان است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

مذهب تسنن

 
 
روزه نوح علیه السلام در روز عاشورا(پنج شنبه 86 بهمن 11 ساعت 1:50 صبح )

روزه نوح علیه السلام در روز عاشورا

نوح علیه السلام اولین پیامبری است که خداوند وی را بسوی قومش فرستاد، زیرا شرک و بت پرستی اولین بار در قوم نوح علیه السلام پدید آمده  بود، نوح علیه السلام نهصد و پنجاه سال قوم خود را به یگانه پرستی و توحید دعوت نمود ولی جز چند فردی از قومش کسی به سخنانش گوش فرا نداد تا آنکه باعث قهر وغضب خداوند شد، خداوند نوح علیه السلام را امر فرمود تا کشتی بسازد و مؤمنان قومش را باخود سوار نماید، سپس خداوند باران شدیدی را فرود آورد و زمین نیز آب خود را بیرون نمود و همه جا را آب فراگرفت و در نتیجه همة کافران غرق گردیدند که از جمله زن نوح علیه السلام وپسرش نیز غرق گردیدند، خداوند مؤمنان را بخاطر پیروی و فرمانبرداری شان از فرستاده اش نجات داد.[65]  خداوند این قصه را در قرآن مجید چنین بیان می کند: »فَکَذَّبُوهُ فَأَنْجَیْنَاهُ وَالَّذِینَ مَعَهُ فِی الْفُلْکِ وَأَغْرَقْنَا الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنَا إِنَّهُمْ کَانُوا قَوْماً عَمِینَ« [66].

ترجمه: » اما آنان او را تکذیب کردند، پس ما او را و کسانی را که باوی در کشتی بودند نجات دادیم و کسانی را که آیات ما را تکذیب نمودند، غرق کردیم، چرا که آنان مردمان نابینائی بودند »حق را نمی دیدند«.

 خداوند می فرماید: »فَأَنْجَیْنَاهُ وَمَنْ مَعَهُ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ ـ ثُمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِینَ« [67].

 ترجمه: » ما او و کسانی را که با او بودند در کشتی پر(از انسانها و حیوانهای گوناگون) نجات دادیم، سپس  بقیه را غرق کردیم«.

خداوند می فرماید:«فَأَنْجَیْنَاهُ وَأَصْحَابَ السَّفِینَةِ وَجَعَلْنَاهَا آیَةً لِلْعَالَمِینَ» [68]

ترجمه: » ما نوح و سرنشینان کشتی را (از امواج طوفان) نجات دادیم و کشتی را (داستان آنرا) پند و عبرتی برای جهانیان گردانیدیم«.

خداوند روز نجات یافتن کشتی سواران را ذکر ننموده است مگر بعضی  مفسران در تفسیر فرمودة خداوند  »وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِیِّ«[69]   » وکشتی بر کوه جودی پهلو گرفت». می گویند: که استقرار یافتن کشتی برکوه جودی روز عاشورا بود، نوح علیه السلام اینروز را بخاطر بجا آوردن شکر خداوند روزه گرفت و همه کسانی را که در کشتی با او موجود بودند اعم از انسان ها و پرندگان و درندگان و چهارپایان امر نمود تا اینروز را روزه بگیرند  شکر و سپاس خداوند را بجا آورند. 

از ابو هریره t روایت است که آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم روزی از نزد بعضی یهودیان می گذشت در حالیکه آنها روزه داشتند، پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از آنها پرسید: «این چه روزی است که شما روزه گرفته اید؟» گفتند: این روزی است که خداوند موسی علیه السلام و بنی اسرائیل را از غرق شدن نجات داد و فرعون را غرق نمود، و این روزیست که کشتی بر جودی استقرار یافت، سپس نوح   علیه السلاموموسی علیه السلام اینروز را روزه گرفتند تا شکر خداوند را بجا آورند، پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:«من نزدیکتر از شما به موسی هستم و اولی تر از شما به روزه گرفتن اینروز هستم، سپس یاران خود را به روزه گرفتن اینروز امر فرمود»



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 6  بازدید

بازدیدهای دیروز:2  بازدید

مجموع بازدیدها: 36279  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «